ANVÄNDER DU CYKELHJÄLM???

Läser hela tiden om cykelolyckor på nätet. Tog fram lite fakta:

Hjälmens betydelse

Varje år får cirka 3500 personer huvudskador i samband med cykelolyckor. Av alla cyklister med huvudskador som registrerades på akutmottagningarna 2007 hade 85% cyklat utan hjälm. Hälften hade kunnat undvikas om de använt cykelhjälm.

Hjälmens uppgift är att ta upp och dämpa stötar samt fördela krafter för att skydda hjärnan. Speciellt tinningarna är känsliga för slag. Men det är viktigt att hjälmen även täcker panna, bakhuvud och hjässa.

  • Huvudet är vår känsligaste kroppsdel.
  • Det kan räcka med en måttlig stöt mot huvudet för att hjärnan ska skadas.
  • Hjärnskador ger ofta bestående men.
  • Hjälm förhindrar inga olyckor men den kan dämpa skadeeffekten vid en olycka.



Som lilla kloka E sa en morgon; Det är ju synd om mig även fast jag har hjälm. Får om du ramlar (min hjälm blev kvar i Å) och slår dig mycket och hamnar på sjukhus så kan ju inte jag cykla, för jag får ju inte cykla själv....

Jag ska köpa en hjälm idag.. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0